Czy wiecie o tym, że byliśmy kolekcjonerami Kuriozów, które razem z Ryśkiem Kają inscenizowaliśmy i wcielaliśmy w życie podczas elitarnych pokazów? Po tych nietuzinkowych, dość nieprzewidywalnych seansach ostały się tylko i aż piękne plakaty Ryśka. W latach 2011–2017 cykl Kuriozów był dla członków Teatru Napięcie głównym motorem, silnikiem i napędem poszukiwań nowych idei scenicznych, które możesz przeczytać poniżej.
(projekty plakatów: Ryszard Kaja! Dziękujemy Ci, Rysiu, ogromnie!)
ZAPISKI
Poniżej przedstawiamy cykl idei teatralnych Teatru Napięcie [1-9] dla mało pomysłowych reżyserów teatrów alternatywnych. Plik z pełnymi opisami idei znajduje się pod poniższym adresem:
kliknij aby pobrać:
KONCEPCJE SCENICZNE TEATRU NAPIĘCIE [1-8]
Najświeższą koncepcję o tytule IDEA 9: SPEKTAKL SIECIOWY
zamieszczamy oddzielnie tutaj:
SKRÓTY IDEI:
Idea 1: PERFORMATYW SUBLIMINALNO-PERYFERYCZNY
Performatyw subliminalno-peryferyczny, to nazwa spektaklu teatralnego zrealizowanego z użyciem sygnałów klasyfikowanych jako podprogowe. Sygnały te, oparte na konkretnych częstotliwościach (4-15Hz), służą wprowadzeniu widza w trans, polegający na pobudzeniu jego wyobraźni do wzmożonego działania podczas oglądania spektaklu. Idea wykorzystywana w spektaklu Opera Dożynki.
Idea 2: TEATR PŁASKI KONTRA SCENA SYMULTANICZNA
Teatr płaski ma za zadanie stworzyć nienaturalne wrażenie scenicznego filmu! Rozgrywa się na tle wielkiego ekranu na symultanicznie ustawionych planach akcji scenicznej, które nie wykorzystują głębi sceny, ale jej poziomy. Idea nawiązuje do komiksu oraz średniowiecznych przedstawień hierarchicznych.
Idea 3: SPEKTAKL EN FACE, JAKO RADOSNE OŻYWIANIE RAMOTEK…
Nie śmiejmy się z dawnych konwencji teatralnych, uznając je za przestarzałe lub głupie. Z jakiegoś powodu święciły one triumfy! Proponuję wziąć na warsztat konwencję robienia spektaklu rodem z „epoki gwiazd”, kiedy to aktor-gwiazdor recytował teksty stojąc sztywno vis a vis publiczności. To naprawdę genialna konwencja! Idea wykorzystywana w spektaklu Salon Lenistwa.
Idea 4: SPEKTAKL W TONACJI CZARNO-BIAŁEGO OBRAZU
Spektakl czarno-biały w zamierzeniu wygląda jak stary, monochromatyczny film. Każdy jego wizualny element podlega regule totalnej stylizacji kolorystycznej. Spektakl czarno-biały jest wyjałowiony z każdego koloru, który nie jest neutralny. Chociaż spektakl realizowany w ten sposób ma bardzo rozbudowaną formę, to winien kierować się w stronę treści.
Idea 5: Z PLAYBACKU I W PRZESTRZENI ZACHWIANEGO KOMUNIKATU
Spektakl w przestrzeni zachwianego komunikatu rozgrywa się na 2 scenach ustawionych naprzeciw siebie. Aktorzy stojący na spolaryzowanych przestrzeniach mogą się obserwować. Widzowie siedzą między scenami i są podzieleni na 2 grupy. Każda z grup widzów ulokowana jest w taki sposób, że obserwuje tylko 1 scenę! Całość spaja nagranie (playback) z offu. Idea wykorzystywana w spektaklu Opera Dożynki.
Idea 6: SEANS HIPNOTYCZNY GENERUJE NAJPIĘKNIEJSZY SPEKTAKL
Oto sposób, w jaki można wygenerować spektakl teatralny, który w umysłach widzów pozostanie jako niezmiernie cudowny oraz dający poczucie całkowitego spełnienia estetycznego. Taki spektakl można zrealizować przy absolutnie minimalnych środkach. Pomocna w tym będzie hipnoza i pełna konspiracja twórców…
Idea 7: PRZEDSTAWIENIE W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ PORĘBY
Przestrzeń publicznej poręby to nazwa szczególnego ustawienia sceny i publiczności, w którym widz obserwuje spektakl z powierzchni sceny, z perspektywy żabiej. Ilość widzów ograniczona jest wielkością przestrzeni gry. Widzowie ulokowani są pod powierzchnią sceny, a ich głowy wystają ponad powierzchnię przez wycięte otwory. Istny Lunapark!
Idea 8: O NAZWIE „MEBLE”
Meble to konwencja formalna przeznaczona do zrealizowania w wieloobsadowym przedstawieniu teatralnym. W opisywanej konwencji większość występujących w spektaklu ludzi gra najróżniejsze meble (pawlacze, garderoby, szafy, stoły, etc.). Gdy w przedstawieniu następują zmiany przestrzeni scenicznych, które podyktowane są rozwojem fabuły, wówczas zmieniają się także [oraz przede wszystkim] układy mebli, czyli aktorów, na scenie.
Idea 9: LEPSZE OD BAUDRILLARDA…
(skrót pojawi się niebawem; pełna wersja idei do pobrania powyżej)